Het sociale media gebruik onder Nederlanders stijgt. In 2024 gebruikten 14,3 miljoen mensen in Nederland sociale media. In 2023 waren dit er 14,1 miljoen en in 2022 nog 13,5 miljoen. Vooral jongeren onder de 40 jaar hebben fors meer tijd gespendeerd op sociale media. Maar uit een onderzoek in opdracht van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat juist die groep graag minder tijd wil spenderen op sociale media.
Millennials en Gen-Z willen minder op sociale media
Er is een steeds groter aanbod en er komen steeds meer sociale platformen bij. Het is een paradox dat vooral onder jongeren het gebruik van deze diensten stijgt terwijl juist die groep minder tijd wil doorbrengen op hun telefoon en dan vooral sociale apps.
Prijsvergelijker Pricewise deed onderzoek naar de voornemens van Nederlanders om sociale media gebruik te verminderen in 2025. Daaruit blijkt dat 72 procent van de jongeren tussen de 16 en 29 jaar het voornemen heeft om minder tijd te spenderen op sociale media. Terwijl ze, volgens onderzoek van Newcom, in 2024 meer tijd spendeerden op social media dan het jaar ervoor.
Ook een groot deel (67 procent) van de 30 tot 39-jarigen neemt zich voor om hun tijd op sociale media te minderen, terwijl de meerderheid (51 procent) van deze groep eveneens meer tijd spendeerde op sociale media in 2024.
Meer tijd en meer mobiele data
Gemiddeld spendeerden Millennials en Gen-Z’ers 161 minuten (2 uur en 41 minuten) per dag op sociale media. Mensen willen tegenwoordig altijd online zijn. Waar ze ook zijn, thuis, op reis of onderweg en daar is een goede internetverbinding noodzakelijk voor.
Door toegenomen gebruik van sociale media, is het dataverkeer ook gestegen. In het tweede kwartaal van 2024 verbruikten alle Nederlanders samen 597 miljoen gigabyte aan mobiele data. Dat is de hoogste piek ooit gemeten blijkt uit het kwartaaloverzicht van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).