Er rijden steeds meer fatbikes op straat in Nederland. Vaak zijn dat jonge bestuurders zonder helm op. Een verbod lijkt nog niet in zicht en het aantal verkeersslachtoffers onder of door mensen op een fatbike stijgt. Daarnaast worden de fietsen ook vaker gestolen dan normale E-bikes. Mede daarom kun je een fatbike bijna nergens meer verzekeren. In de zeldzame gevallen dat dit wel kan, zitten er strenge voorwaarden aan vast.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “Een fatbike is tegenwoordig lastig te verzekeren. De fietsen worden vaak gestolen en kunnen veel schade aanrichten. Verzekeraars schatten het risico dan ook hoog in. Veel verzekeraars bieden een verzekering voor een fatbike niet aan, terwijl er juist veel vraag naar is om verzekerd te zijn met zo’n populaire maar ook risicovolle fiets”.
Geen verzekering afsluiten
De hoge diefstalcijfers en het groeiende aantal opgevoerde fatbikes hebben ervoor gezorgd dat verzekeraars zoals ANWB, Centraal Beheer, Inshared, Univé, Allianz én Alpina de verzekeringsopties voor fatbikes hebben stopgezet. Mocht er schade aan de fiets zijn of wordt deze gestolen, dan draai je daar zelf voor op.
(Nog) wel verzekerd
Bij een aantal verzekeraars kan je de fatbike wel verzekeren. Zo kan je de fatbike bij Interpolis en Upway nog wel verzekeren tegen diefstal en (eigen) schade aan de fiets. Bijvoorbeeld wanneer de fiets kapot is na een valpartij. De fatbike merken Phatfour en Knaap bieden een eigen diefstal- en schadeverzekering. Er zijn wel voorwaarden aan deze verzekeringen en die verschillen per merk. Over het algemeen geldt dat de fiets over een ART2 slot (of hoger) en een GPS track & trace systeem moet beschikken.
Opgevoerde fatbikes
Opgevoerde fatbikes voldoen niet aan de wettelijke vereisten voor fatbikes, aangezien ze harder dan 25 kilometer per uur kunnen en zo het risico op ongelukken vergroten. Dit betekent dat ze wettelijk niet meer onder de zwakke verkeersdeelnemers, zoals de elektrische fiets, vallen. In dit geval geldt de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), die bestaat voor een auto, motor of scooter. Veroorzaak je een ongeval met je opgevoerde fatbike, dan is de kans groot de verzekeraar de schade van het slachtoffer niet vergoed. Let daarop, want het bedrag kan fors oplopen.
Daarnaast is het aanbod van goedgekeurde fatbikes beperkt. Er moet goed worden opgelet of de fatbike aan de EN-154194 norm (het keurmerk) voldoet zodat de fatbike uitvoerig is getest. Vaak worden er illegale onderdelen geïmporteerd, die niet zijn getest en makkelijk kapotgaan of vroegtijdig beginnen te roesten. De snelheid moet begrensd en dus gemaximeerd zijn.
Verzekering na ongeval
Breng je schade toe aan een ander met je fatbike, dan valt dit (meestal) onder de (vrijwillige) aansprakelijkheidsverzekering. Maar niet iedereen heeft deze verzekering en kinderen vallen vaak onder de dekking van hun ouders. Een fatbike moet dan wel over trapondersteuning en snelheidsbegrenzing tot maximaal 25 kilometer per uur beschikken, mag niet zijn opgevoerd en mag niet beschikken over een gashendel. Daarnaast heeft niet iedereen een aansprakelijkheidsverzekering en vallen kinderen vaak onder de dekking van hun ouders vallen.