De energieprijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Daarnaast is het prijsplafond per 1 januari 2024 komen te vervallen. Dit zorgt ervoor dat sommige mensen hun energierekening niet meer kunnen betalen. Kun jij jouw energierekening niet meer betalen? In onze blog lees je wat je kunt doen.
Tijdelijk Noodfonds Energie | Word ik afgesloten van energie? |
Betalingsherinnering van de energieleverancier | Opnieuw aansluiten |
Ik kan mijn volgende energierekening niet betalen | Bespaartips |
Tijdelijk Noodfonds Energie
Kun jij je energierekening niet betalen? Kijk dan of je steun kunt krijgen van het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds ondersteunt mensen met een laag inkomen bij het betalen van de energierekening, gedurende zes maanden. Meer weten? In onze blog ‘Tijdelijk Noodfonds Energie aanvragen’ lees je hoe je in 3 stappen het Noodfonds aanvraagt.
Betalingsherinnering van de energieleverancier
Betaal je jouw energierekening niet op tijd? Dan krijg je een betalingsherinnering van de energieleverancier. Je hebt dan twee weken de tijd om je energierekening alsnog te betalen. Doe je dit niet? Dan krijg je nog een betalingsherinnering. Je hebt dan weer twee weken de tijd om je energierekening te betalen. Als je niet betaalt, krijg je een laatste betalingsherinnering. Ook dan heb je weer twee weken de tijd om jouw energierekening te betalen.
Ik kan mijn volgende energierekening niet betalen
Wanneer je drie betalingsherinneringen hebt ontvangen en de energierekening niet betaalt, zijn er verschillende situaties scenario’s:
1. Je betaalt je energierekening alsnog
Heb je het openstaande bedrag alsnog op tijd betaald en kun je de volgende energierekeningen ook betalen? Dan is er niets aan de hand. Weet je nu al dat je jouw volgende energierekening niet kunt betalen? Lees dan de onderstaande stappen.
2. Je treft een betalingsregeling
Geef aan bij de energieleverancier dat je jouw energierekening niet kunt betalen. Je kunt dan een betalingsregeling treffen. Dat betekent dat je de rekening wel betaalt, maar niet in één keer. Dit doe je in delen.
3. Geen betalingsregeling? Meld je aan voor schuldhulpverlening
Lukt het niet om een betalingsregeling te treffen? Meld je dan aan bij een schuldhulpverleningsinstantie. Doe dit vóór de uiterste betaaldatum van je energierekening. De uiterste betaaldatum vind je op de betalingsherinnering. Stuur vervolgens je bewijs van aanmelding door naar je energieleverancier.
De schuldhulpverlening besluit of je hulp krijgt. Tot dit besluit is genomen, mag jouw energieleverancier je energiecontract niet beëindigen. Wordt je verzoek geaccepteerd? Dan mag je niet worden afgesloten van energie. Als je je niet aanmeldt voor schuldhulpverlening, dit te laat doet of als je verzoek wordt afgewezen, mag je energieleverancier je afsluiten van energie.
4. Je onderneemt geen actie
Wanneer je niet reageert op de betalingsherinnering, geen betalingsregeling treft en je niet aanmeldt voor schuldhulpverlening, zegt de energieleverancier je contract op. Je hebt dan tien dagen de tijd om samen met je energieleverancier een oplossing te vinden. Je kunt in deze tien dagen ook via een spoedaanvraag overstappen naar een andere energieleverancier. Doe je in deze tien dagen niets? Dan komt de netbeheerder langs om je energie af te sluiten. Je krijgt dan te maken met afsluit- en bezoekkosten.
5. Spoedaanvraag bij een andere energieleverancier
Je kunt een spoedaanvraag doen bij een andere energieleverancier. Omdat je een betalingsachterstand hebt, moet je een waarborgsom betalen. De hoogte hiervan verschilt per energieleverancier. Wanneer je vervolgens alle energierekeningen op tijd betaalt, krijg je jouw waarborgsom terug bij de jaarafrekening.
Word ik afgesloten als ik mijn energierekening niet betaal?
In sommige situaties mag je worden afgesloten van energie:
- Wanneer je niet reageert op voorstellen van je energieleverancier om in contact te komen over een betalingsregeling.
- Wanneer je je niet aan afspraken houdt die je hebt gemaakt met je schuldhulpverlener.
- Wanneer je de aansluiting misbruikt of er sprake is van fraude.
Ben je in contact met je energieleverancier over een betalingsregeling, ben je aangemeld bij een schuldhulpverlener of heb je een verklaring van een arts dat je ernstige gezondheidsrisico’s loopt als je geen energie krijgt? Dan mag je niet worden afgesloten van gas en stroom.
Opnieuw aansluiten
Ben je afgesloten en wil je weer energie ontvangen? Dan moet je eerst een energiecontract afsluiten. Vergelijk energiecontracten voor je er eentje afsluit. Neem vervolgens contact op met je netbeheerder. Goed om te weten: het kost geld om opnieuw aangesloten te worden. Vraag aan je netbeheer wat de kosten hiervoor zijn. Lukt het niet om deze kosten te betalen? Dan kun je met je netbeheerder een betalingsregeling afspreken.
Bespaartips
Je kunt ook kijken of je kunt besparen op je energierekening, bijvoorbeeld door de verwarming lager te zetten of apparaten uit te zetten die je niet gebruikt. Wil je meer weten of heb je een andere vraag over energie? Neem dan een kijkje tussen onze veelgestelde vragen over energie.
Laat een reactie achter