Er zijn plenty alternatieven voor de schadelijke en vergankelijke benzine en diesel. Maar die zijn ongeschikt of onpraktisch. Autorijden op lucht: hoe mooi zou dat zijn? Is dat heel misschien de oplossing, ligt de toekomst van onze ‘heilige koeien’ op het autokerkhof óf biedt de koe van vlees en bloed dé brandstof die we nodig hebben? Wij noemen elf brandstofopties.
1. LPG
In de tweede helft van de vorige eeuw gold autogas als een goedkope en schone optie. Volgens de huidige generatie milieufanaten is LPG vervuilend. Het wordt verworven uit aardolie en is een fossiele brandstof. Een automotor die LPG verstookt stoot wel minder rotzooi uit dan eentje die op benzine of diesel draait, maar is nog lang niet milieuvriendelijk genoeg. Maar er zijn meer opties.
2. Aardgas
Samengeperst aardgas (methaan) is populair in Italië en Duitsland en wint ook in ons land terrein. Voor kilometervreters is het zeker geen oplossing, omdat het aantal tankstations met aardgas schaars is en je dus veel moet omrijden en plannen. Dat is wel op te lossen met een vulinstallatie bij het bedrijf of naast je huis. Stadsbussen hebben dat tankprobleem niet; die zie je dan ook steeds meer rijden op aardgas. De uitstoot is schoner dan bij benzine en diesel en kost slechts € 0,70 per kilogram.
3. Elektrisch
Autofabrikanten zoeken het ondertussen in hybride- en elektrisch rijden. De Nederlandse staat spendeerde maar liefst zes miljard euro belastinggeld om de verkoop van die moderne vehikels te stimuleren, maar ons leefmilieu werd er niet schoner van. Bovendien vragen steeds meer mensen zich hardop af waar we straks al die miljoenen oversized accu’s moeten laten. Ergens diep onder het aardoppervlak, naast het kernafval?
4. Mierenzuur
Studenten uit de hele wereld blijven speuren naar de ultieme oplossing. In januari presenteerde team FAST, een groep jonge onderzoekers uit Eindhoven, de eerste auto op mierenzuur – waterstof die wordt gepeurd uit methanol, water en koolstofmonoxide. Doel: ‘’Van mierenzuur de veilige, duurzame en standaard energiedrager voor de toekomst maken.’’ Maar dat kan dus nog wel even duren, ondanks de awards die de studenten voor hun ontdekking kregen.
5. Water(stof)
Een andere oplossing wordt al een jaar of tien gezocht in water. Logisch, want brandstof met water als basis is super milieuvriendelijk. Maar het kost te veel energie om dat te verbranden. En het duurzaam opwekken van waterstof uit water is nog een probleem. In Nederland rijdt momenteel één type waterstofcelauto rond: de Hyundai iX35 Fuel Cell. Het ontbreekt dan ook aan een tanknetwerk. Volgens Fuelswitch.nl zijn er maar drie stations: in Rhoon, Helmond en Arnhem. Wellicht wordt dat netwerk uitgebreid als Toyota de Mirai introduceert en Honda wellicht de FCX Clarity, die nu al te koop is in Amerika. Ook Audi is ver in het produceren van een auto op water, maar besloot onlangs de waterstofauto nog even in de wachtkamer te zetten. De infrastructuur is volgens Audi nog niet ver genoeg gevorderd, zo meldt Waterstofauto’s.nl.
Niet alle brandstoffen zorgen voor een besparing tijdens het autorijden
Wat financieel zeker kan helpen, is het kiezen van een voordeligere autoverzekering
6. Biobrandstof
Het is mogelijk om uit suikerriet, koolzaad en palmolie zogeheten biobrandstoffen te produceren. En die zijn klimaatneutraal: de CO2-gassen die de lucht in worden geblazen worden door nieuwe palmolieplantages en suikerrietvelden gebruikt om te groeien. Biofuel kan worden gemengd met benzine of diesel; is schoner dan die twee maar ook wat duurder. Veel auto’s zijn er niet geschikt voor en moeten worden omgebouwd.
7. Houtgestookt
Met hout is dat gemakkelijker. Tijdens de bezettingsjaren was rijden op hout een gangbaar alternatief, vanwege het benzinetekort. Na de oorlog raakte dit weer uit de gratie, omdat benzine tanken gemakkelijker is. Volgens het magazine Autovisie rijden er in Nederland nog steeds enkele houtgestookte auto’s rond.
8. (Koeien)poep
In 2010 introduceerde een Engels bedrijf de Bio-Bug: een Volkswagen Kever die als een zonnetje rijdt op menselijke uitwerpselen. De grondstof (biomassa) is afkomstig van waterzuiveringsinstallaties. Om 15.000 kilometer te rijden is de poep van 70 huishoudens voldoende. Is de gastank leeg, dan kan de Kever gewoon verder op benzine.
Dit zou natuurlijk ook met koeienpoep kunnen, met methaan- of biogas als resultaat. Komt er ooit een nieuwe oliecrisis, dan bieden onze koeien wellicht uitkomst.
9. Zonnepanelen
De 4-persoonszonnepanelenauto Stella is ook afkomstig van de Technische Universiteit Eindhoven. De panelen leveren alleen nog te weinig energie op om flinke afstanden mee te rijden, zoals dagelijks woon-werkverkeer.
10. Lucht
Speelgoedfabrikant LEGO heeft de strijd tegen elektrische auto’s nog niet opgegeven. De grote Deense onderneming experimenteert er lustig op los met de ‘Life Size Lego Car’, powered by…. air! Lucht, dus. Of eigenlijk: perslucht. En omdat daar relatief veel energie voor nodig is, heeft de luchtauto het eigenlijk afgelegd tegen de elektrische auto. Maar LEGO houdt moed en experimenteert vrolijk door.
11. Hennep
Henry Ford bouwde er een auto mee en gebruikte het als brandstof: hennep. Het plantje dat van alle, of in elk geval meerdere, markten thuis is. De eerste Model-T-auto van Henry Ford was deels gemaakt van het plantje. De auto reed op hennep, maar de motor was door uitvinder Rudolf Diesel gemaakt om ook op andere plantaardige oliën te rijden. Ford dacht dat biobrandstof de belangrijkste brandstof zou worden. Dat werd benzine, maar wie weet in de toekomst.
Weet jij nog interessante en/of grappig te noemen brandstoffen om met ons te delen? We horen het graag onder dit artikel!
Laat een reactie achter