“Je wil het niet geloven, Nienke, wat mij is overkomen vorige week.” Petra kijkt me aan en ik zie dat er langzaam wat tranen opwellen in haar ogen. “Je weet toch dat ik heel graag lenzen wil, omdat ik me zo ongemakkelijk voel met mijn bril?” Ik knik. “En je weet ook dat ik helemaal geen geld heb voor lenzen…?” Ik knik weer. Petra, mijn cliënte, werd verrast door een genereuze opticien en vertelt mij haar verhaal.
Nienke Gorter is thuisbegeleidster bij een welzijnsorganisatie. Haar cliënten hebben financiële problemen, psychische of lichamelijke klachten of willen hulp bij de opvoeding van hun kinderen. Zij blogt over haar ervaringen voor Pricewise.
Ongeopende post
Petra is een vrouw van een jaar of vijftig die last heeft van depressiviteit. Ze heeft enorm veel meegemaakt in het verleden en daardoor heeft ze zich steeds meer teruggetrokken. Ze had geen contact meer met haar vrienden en familie en bleef vaak in bed liggen. De post die ze kreeg stopte ze ongeopend in een kastje of laatje en daardoor raakte ze in financiële problemen. Nadat ze maandenlang haar huur niet meer had betaald kwam ze in een traject terecht om huisuitzetting te voorkomen. Met behulp van een bewindvoerder probeert ze er weer bovenop te komen. Maar het valt niet mee om van € 40,- per week rond te komen.
Even bellen
Petra: “Nou, ik belde naar de luxe brillenzaak waar ik al jaren kom en vroeg daar of ze mij de informatie konden geven van de laatste meting. Ze vroegen mij waarom. Toen vertelde ik dat ik geen geld had om bij hun lenzen te kopen, maar dat ik wel graag wilde weten wat de sterkte was die ik nodig had, zodat ik goedkope lenzen kon aanschaffen bij Kruidvat of zo. Het voelde heel vervelend, maar zo is de situatie gewoon.”
Gratis lens
Ze vertelt verder: “Toen vroeg ze of ik langs wilde komen bij de winkel. Dat heb ik gisteren gedaan. Ik dacht dat ze mij de informatie wilden overhandigen maar tijdens het gesprek bood de eigenaar van de zaak mij één gratis lens aan omdat ik al jaren goede klant was geweest. Dat vond ik zo lief!” Ik kijk mijn cliënte aan en zie hoe ze geraakt is door dit gebaar. “Daarna werd er nog een oogmeting gedaan. Ook vroeg ze naar mijn zorgverzekering, want op die manier kon ze nog € 50,- terugkrijgen, omdat ik al een paar jaar geen aanspraak meer heb gedaan op mijn ‘brillengeld’. Ik was zo overdonderd.”
Wil je in 2016 verzekerd zijn voor een bril of lenzen?
Schrijf je alvast in voor de zorgpremie-alert en ontvang een seintje als je kunt overstappen
Betalingsregeling
Ze neemt een slok van haar thee en vertelt verder: “Maar ik zat nog wel met de andere lens en toen ik al bijna de deur uit liep, bedacht ik me dat ik daar nog een betalingsregeling voor moest vragen. Dus vroeg of ik die andere lens in termijnen kon betalen. En weet je wat ze toen zei?”, Petra kijkt me verwachtingsvol aan. Ik heb geen idee en trek mijn schouders op. “Dat ik die andere lens ook gewoon van haar kreeg.” Ineens stromen de tranen over haar wangen. Wat een prachtig gebaar van de eigenaar van de luxe brillenzaak! Ik ben enorm blij voor mijn cliënt, want als je al te weinig geld hebt om van te eten en aangewezen bent op de voedselbank is zo’n onverwacht gebaar een enorm cadeau. Het geeft mijn cliënte weer wat zelfvertrouwen.
Laat een reactie achter