Pakweg 2% van de Nederlandse automobilisten rijdt vandaag de dag elektrisch. Toch wordt elektrisch rijden de komende jaren steeds populairder: de subsidiepot van dit jaar voor elektrische auto’s is al leeg. Ook overweegt maar liefst 31% van de Nederlandse automobilisten binnen vijf jaar elektrisch te rijden. Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Aan elektrisch rijden hangt wel een prijskaartje: niet alleen de aanschafkosten, maar ook het aantal schadeclaims en de schadelast van elektrische auto’s zijn veel hoger dan bij brandstofauto’s. Volgens Voogd & Voogd Verzekeringen rijden elektrische auto’s ruim twee keer zo vaak schade als brandstofauto’s.
Schaderisico hoogst bij zware, luxe elektrische auto’s
Voogd & Voogd Verzekeringen constateert uit de ontwikkelingen in de branche dat elektrische auto’s gemiddeld eens in de vier jaar schade rijden, terwijl brandstofauto’s gemiddeld eens in de acht jaar schade rijden. Bij zware, luxe elektrische auto’s is dit zelfs eens in de drie jaar. Zware, luxe elektrische auto’s zijn ook vaker bij ongelukken betrokken dan brandstofauto’s: het aantal schades ligt daar maar liefst 40% hoger dan het gemiddeld aantal schades onder de Nederlandse auto’s. Bestuurders van kleine elektrische voertuigen hebben daarentegen juist 10% minder kans op een ongeval dan gemiddeld.
Duurdere onderdelen en hogere premies voor elektrische wagens
Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, zijn de kosten van autoschade bij elektrische auto’s ook veel hoger dan bij auto’s die rijden op benzine, diesel of LPG. “Elektrische auto’s zijn niet alleen vaak duurder in aanschaf, maar ze bestaan ook uit duurdere onderdelen, waardoor het veel prijziger is om deze in geval van schade te herstellen of te vervangen,” zegt De Kok. “Om die reden zijn de premies voor autoverzekeringen voor dit soort wagens vaak hoger, maar ook omdat veel verzekeraars het voertuigvolg-beveiligingssysteem van onder andere Tesla’s niet erkennen als officiële beveiligingsklasse. De keuze in het aantal autoverzekeringen voor een elektrische wagen wordt daarom veel kleiner en snel duurder.”
Automobilist wacht op tweedehands elektrische auto
Uit het onderzoek van Pricewise blijkt dat de groep die overweegt binnen vijf jaar elektrisch te rijden vooral uit automobilisten tussen de 18 en 34 jaar bestaat (41%). Er is echter ook een groep die helemaal nooit elektrisch wil gaan rijden: één op de tien Nederlandse automobilisten is dit niet van plan. Volgens de Kok speelt de hoge aanschafwaarde een grote rol bij de overweging van Nederlandse automobilisten om elektrisch te gaan rijden, en daarnaast hun koudwatervrees voor opladen.
“Naast het feit dat de subsidiepot voor 2020 die per 1 juli inging voor nieuwe elektrische auto’s al leeg is, kopen de meeste Nederlanders toch liever een tweedehands auto. Omdat elektrische auto’s pas kortgeleden massaler op de markt zijn geïntroduceerd, is het aanbod van tweedehands elektrische auto’s nog nagenoeg nihil,” zegt De Kok. “Daarnaast bestaat de groep die reeds elektrisch rijdt vooral uit automobilisten met zakelijke elektrische auto`s of lease-auto’s. Mocht in de komende vijf jaar inderdaad ruim dertig procent van de automobilisten in een nieuwe of tweedehands elektrische auto gaan rijden, dan zal dit voor een flinke toename in duurdere schades kunnen zorgen. Dit zou kunnen betekenen dat de autopremies voor elektrische wagens de komende jaren zullen blijven stijgen of de voorwaarden van deze verzekeringen zullen verslechteren,” concludeert De Kok.
Laat een reactie achter