Met een stijging van 30% in het aantal verkochte e-bikes was 2020 hét jaar voor de e-bikemarkt. De verwachting is dat deze trend ook in 2021 aanhoudt met een verkoopstijging van 25% ten opzichte van 2020. De e-bike is niet alleen populair onder de consument, maar inmiddels ook onder fietsendieven. Het aantal aangiftes van gestolen e-bikes steeg in 2020 met maar liefst 37% ten opzichte van het jaar ervoor. Wat veroorzaakte deze stijging? Wij zochten het uit.
Corona doet e-bikeverkoop stijgen
Volgens onderzoek van GfK nam de e-bikeverkoop vorig jaar flink toe door corona. Nederlanders reizen liever niet (meer) met het openbaar vervoer vanwege het besmettingsgevaar. De weg naar het werk is voor velen ook goed af te leggen met een e-bike én in veel gevallen is de reisduur bijna gelijk aan die met het openbaar vervoer. Daarnaast werkten de beperkt open en gesloten sportscholen de stijging in de hand. Om in beweging te blijven, biedt een e-bike uitkomst. De e-bike wordt ook steeds vaker gebruikt als stadsfiets;, er is een verschuiving van recreatief naar dagelijks gebruik te zien. Daarnaast is de e-bike niet meer alleen populair onder ouderen; er is een flinke stijging te zien in aanschaf van e-bikes onder personen tot 35 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. E-bikes worden steeds vaker gezien als een goed(koper) alternatief voor een scooter of auto. En doordat veel Nederlanders minder op vakantie gingen, werd het vakantiegeld in veel gevallen gebruikt voor het kopen van een elektrische fiets.
E-bikediefstallen op hoogtepunt
Het diefstalpercentage van e-bikes lag altijd fors lager dan bij stadsfietsen, maar ligt inmiddels bijna op hetzelfde niveau. Zo waren er ruim 18.000 aangiftes voor gestolen e-bikes en hoewel het aantal gestolen fietsen volgens cijfers van het CBS afneemt, neemt het aantal gestolen e-bikes juist toe. Daarnaar deed S.A.F.E. onderzoek. De politie spreekt zelfs over een landelijk crimineel netwerk. De toename in het aantal gestolen e-bikes is een gevolg van de toenemende vraag. De vraag naar e-bikes groeit namelijk hard, waardoor de retailprijzen stijgen. Hierdoor stijgt ook de vraag naar tweedehands e-bikes. E-bike-eigenaren kunnen een fietsverzekering afsluiten die dekking biedt voor diefstal en/of schade. Zo verminderen de financiële risico’s voor fietsbezitters.
Vooral jonge mensen geraakt door e-bikediefstal
Het aantal aangiftes van gestolen e-bikes is het grootst bij personen tot 35 jaar. Zo’n 10% van het totaal aantal gestolen fietsen staat niet vast. De e-bike op slot zetten (met eventueel tweede slot) is essentieel. Het diefstalrisico lag bij jongeren ruim 4,5 keer hoger dan bij 65-plussers. De laatste groep zet de fiets namelijk vaker veilig op slot in een schuur of berging, terwijl de jongere doelgroep de fiets vaker op slot in de stad laat staan. Het feit dat de e-bike voor deze groep een relatief dure aankoop is en gestolen kan worden, zorgt ervoor dat personen tot 35 jaar vaker een e-bikeverzekering afsluiten, zo blijkt uit cijfers van Univé.
Gestolen e-bike terugvinden met track en trace en opgeven bij politie
Een gestolen e-bike is door een track-en-trace-systeem vaak terug te vinden. Zo’n 80% van de gestolen e-bikes wordt hiermee opgespoord. Niet iedereen heeft een track-en-trace-systeem op de e-bike, hier zijn namelijk extra kosten aan verbonden. Aangifte doen bij een gestolen e-bike blijft nuttig en voor een vergoeding vanuit de fietsverzekering zelfs noodzakelijk. De verzekeraar vraagt namelijk altijd een aangiftebewijs voordat deze een bedrag voor de gestolen fiets uitkeert. Aangifte doen bij de politie zorgt ervoor dat de e-bike in het fietsdiefstalregister komt te staan. Aan de hand van het framenummer kan de fiets dan opgespoord worden. Voorafgaand aan de aanschaf van een tweedehands e-bike is het verstandig om bij de RDW te controleren of de fiets als gestolen geregistreerd staat.
Laat een reactie achter