Er is veel concurrentie op de energiemarkt, maar laat je niet overhalen een energiecontract te tekenen die niet bij je past én die je veel meer geld kost dan nodig. Niet elke leverancier handelt even correct in de verkoop, dus blijf alert. Zo legde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder deze maand nog twee fikse boetes op aan energieaanbieders voor het misleiden van consumenten. De telefonische verkopers van deze ‘energiecowboys’ gingen dwingend, misleidend en agressief te werk bij het verkopen van dure energiecontracten.
Neem de tijd
Wil je een nieuw energiecontract afsluiten? Lees je dan eerst goed in en vergelijk de prijzen tussen verschillende aanbieders. Neem hiervoor rustig de tijd. Het is niet verstandig om binnen een paar minuten te beslissen over het aangaan van een nieuw energiecontract. Niet telefonisch en niet aan de voordeur.
Er is veel concurrentie op de energiemarkt, dus veel mensen zijn regelmatig op zoek naar een nieuw energiecontract. Sommige energieleveranciers springen hier op een ontoelaatbare manier op in. Uit een artikel in de Telegraaf over trucs van energiecowboys bleek dat mensen soms telefonisch dure vaste contracten werden aangesmeerd en plots een enorme energierekening kregen. Verkopers repten niet of waren heel onduidelijk over de voorwaarden of exacte tarieven.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Consumenten kunnen tijdens zo’n gesprek het aanbod ook niet vergelijken met tarieven en voorwaarden van andere leveranciers en weten vaak ook niet wat voor contract ze hebben afgesloten.”
Telefonische verkoop
Vaak worden er callcenters ingezet door energieleveranciers om de energiecontracten telefonisch te verkopen. De energieleveranciers zijn er verantwoordelijk voor dat die verkopers zich aan de regels houden. Dus onder valse voorwendselen bellen en sluwe tactieken gebruiken om mensen ‘tegen hun zin in’ telefonisch een energiecontract te laten afsluiten, is niet toegestaan.
Kijk ook naar overstapkosten
Zeg nooit meteen ‘ja’ tijdens een – ongevraagd – telefoongesprek met een energieaanbieder. Dit is bijna nooit de beste keuze. Begin altijd met het vergelijken van het aanbod van verschillende aanbieders. Ga je overstappen? Kijk dan ook goed naar de overstapkosten, want die worden niet altijd genoemd. En al helemaal niet aan de telefoon.
Alleen schriftelijk akkoord
Mocht je toch zijn overgehaald en via de telefoon akkoord hebben gegeven op een nieuw energiecontract? Geen zorgen, het contract is pas geldig als je schriftelijk akkoord hebt gegeven, dus per brief of e-mail. Als dat eenmaal is gebeurd, zit je aan een contract vast. Maar ook dan heb je nog recht op 14 dagen bedenktijd. Dus ook als je al hebt getekend, mag je nog binnen deze periode van je contract af, zonder opgaaf van reden. Opzeggen moet ook weer schriftelijk gebeuren.
Vergelijk tarieven
Een contract laten vernietigen kost vaak veel tijd en geld, dus het is beter deze situatie te voorkomen. Denk goed na voor je een contract tekent en neem de tijd om de tarieven van verschillende aanbieders van energie te vergelijken. Zo kies je het contract dat het beste bij jou past en betaal je nooit te veel.
Laat een reactie achter