Het is een terechte waarschuwing van hoogleraren Wim Groot en Henriëtte Maasen van den Brink: pas op voor een kat in de zak bij de keuze voor een zorgverzekeraar. Een zorgverzekering kiezen is een klus. En met het ontstaan van tussenvormen tussen de natura- en restitutiepolissen wordt het er bepaald niet eenvoudiger op.
Groot en Maasen van den Brink zijn niet de enigen die je waarschuwen. De Consumentenbond doet het ook, het KNGF, de NPCF en de diverse zorgvergelijkers eveneens. En op Twitter buitelen de boodschappers over elkaar heen om te klagen hoe moeilijk het is om een keuze te maken. Zelfs Wilna Wind, directeur van patiëntenfederatie NPCF, geeft toe liever een reisgids open te slaan dan zorgpolissen met elkaar te vergelijken. En NRCQ waarschuwt je voor de valkuilen van de diverse polissen.
Feitelijk hebben alle partijen dezelfde boodschap: word eens wakker verzekerde. Wie een nieuwe camera wil kopen, verdiept zich in alle functionaliteiten en weet precies waarvoor ieder knopje dient. Wie een nieuwe auto koopt, weet welk type de gunstigste bijtelling heeft. Wie boodschappen doet, verdiept zich in de waarschuwingen voor gluten- en andere allergieën. Maar wie een zorgverzekering afsluit, zegt maar al te vaak: “Ik verdiep me er maar niet in, want ik weet nu al dat ik het toch niet ga begrijpen”. De sense of urgency ontbreekt blijkbaar nog steeds.
Is dit erg? Op zich niet, de kwaliteit van de zorg in Nederland is goed en het basispakket is breed. Maar een beetje gemakkelijk is het natuurlijk wel. Er valt genoeg te kiezen en het is – voor de portemonnee en ook inhoudelijk – beslist de moeite waard om dit te doen. Laat je het na, dan kun je voor onaangename verrassingen komen te staan. Dat de kwaliteit van de zorg over het algemeen goed is, betekent niet dat die bij alle zorgaanbieders en voor alle medische verrichtingen even goed is. Zorgverzekeraars willen inzicht krijgen in die kwaliteitsverschillen, zodat ze daarop gericht kunnen inkopen.
Voor jou als verzekerde heeft dit twee gevolgen. Het eerste is dat zorgaanbieders die ondermaats presteren niet meer gecontracteerd worden, wat op zich natuurlijk goed nieuws voor je is. Maar het tweede is dat je twee problemen hebt als je zo’n zorgaanbieder toch bezoekt: je krijgt niet de zorgkwaliteit waarop je recht hebt en je moet een percentage van de behandelkosten zelf betalen. Een duik in de polissen loont dus, echt.
* “Frank van Wijck (1960) is sinds 1988 fulltime actief in de wereld van de Nederlandse gezondheidszorg als journalist, publicist, (hoofd)redacteur, dagvoorzitter, boekauteur en blogger. Hij is sinds 2002 eigenaar van Eva tekstproducties in Amsterdam.”
Laat een reactie achter