Wat wil jij als patiënt weten voordat je een medische ingreep ondergaat? Wil je gegevens over hoe de medisch specialist de ingreep eerder heeft volbracht? Of gegevens die je iets zeggen over de uitkomst van de ingreep? Om je een beetje op weg te helpen…
Bij het eerste gaat het bijvoorbeeld over dingen als treedt er wel of niet een infectie op na de operatie, de correcte plaatsing van een knieprothese, of de vraag of een tweede operatie nodig was om alle kankerweefsel weg te halen. Bij het tweede kun je denken aan de vraag of je weer snel volledig aan het werk kunt, of en hoe snel je met die nieuwe knie weer kunt sporten, of (bij borstkanker) of de ingreep borstbesparend kan zijn.
De perfecte kunstknie
Waarschijnlijk zul je die laatste dingen het meest interessant vinden. Natuurlijk is het belangrijk dat de medisch specialist de behandeling heel goed doet. Maar dat wil nog niet altijd zeggen dat hij daarmee het resultaat boekt dat voor jou het beste is. Hij kan bijvoorbeeld een operatie helemaal volgens het boekje hebben verricht, maar als jij drie maanden later nog steeds pijn hebt, ben je toch niet blij met wat hij gedaan heeft. Als hij de perfecte kunstknie heeft geplaatst, maar jij kunt niet meer fatsoenlijk sporten, dan ben je ook niet gelukkig.
Het proces of de uitkomst
In vaktermen noemen ze hoe de dokter tegen de behandeling aankijkt procesindicatoren. Deze laten zien of het proces van de behandeling goed verlopen is. En het tweede noemen ze uitkomstindicatoren. Hierbij gaat het om wat jij de uitkomst van de behandeling vindt.
Het interessante is dat nu steeds meer behandelaars en zorgverzekeraars ontdekken dat die uitkomstindicatoren voor jou als patiënt het belangrijkst zijn. De zorgverzekeraars dringen er bij de behandelaars op aan dat die meer gaan publiceren over zowel de proces- als de uitkomstindicatoren. Voor jou is dit een belangrijke ontwikkeling. Het laat je zien welke kwaliteitsverschillen bestaan tussen individuele ziekenhuizen. Eng voor behandelaars, want die gaan hiermee echt met de billen bloot. Het proces komt dan ook niet heel snel op gang. Maar dat is niet zo erg, het moet natuurlijk wel zorgvuldig gebeuren.
Meer keuze voor jou als patiënt in ziekenhuis en zorgverzekeraar
Spannend wordt nu de vraag hoe de zorgverzekeraars met die gepubliceerde gegevens om zullen gaan. De ene zorgverzekeraar kan in de onderhandelingen voor de zorginkoop zeggen: “Jij presteert ondergemiddeld, bij jou koop ik de zorg niet meer in”. Maar de andere kan zeggen: “Jij zit onder het gemiddelde. Je krijgt een contract voor één jaar en we maken verbeterafspraken. Volgend jaar kom ik terug, en als je dan beter presteert, sluiten we een meerjarencontract. En de ziekenhuizen die het best presteren, krijgen dat meerjarencontract nu al. Uiteraard ook met afspraken om verder te verbeteren, want het is uiteindelijk de bedoeling dat álle ziekenhuizen beter worden in de behandeling”.
De zorgverzekeraar die voor het eerste kiest, zorgt dat de behandeling in minder ziekenhuizen beschikbaar blijft. De zorgverzekeraar die de tweede weg kiest, stimuleert dat álle ziekenhuizen beter worden in de behandeling. Kortom: de verschillen tussen de ziekenhuizen worden zichtbaar. En de verschillen tussen de zorgverzekeraars worden groter. Bij beide valt er wat te kiezen voor je.
* Frank van Wijck (1960) is sinds 1988 fulltime actief in de wereld van de Nederlandse gezondheidszorg als journalist, publicist, (hoofd)redacteur, dagvoorzitter, boekauteur en blogger. Hij is sinds 2002 eigenaar van Eva tekstproducties in Amsterdam.
Wil je een seintje ontvangen als je opnieuw een zorgverzekering kunt uitkiezen?
Schrijf je gratis in voor de Zorgalert
Laat een reactie achter