Nog geen twintig jaar geleden zag niemand het nut in van een mobiele telefoon. ‘Dan ben je aan het fietsen en dan word je gebeld’, ‘Het lijkt me helemaal niet leuk om altijd bereikbaar te zijn’ en ‘Als ik ergens strand is er ook altijd wel ergens een telefooncel of een boerderij met een boer met een telefoon’ zeiden ze in 1999 nog. Dit kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Tegenwoordig kunnen we niet meer zónder mobiele telefoon. Maar hoe zit het eigenlijk met de vaste telefoon, gebruiken we die nog wel?
Zo dacht men in 1999 over mobiel bellen. Zou de vaste telefoon nu als nutteloos worden gezien?
81% heeft nog een vaste telefoon
Hoeveel mensen hebben nu nog een vaste aansluiting? Volgens een onderzoek van Telecompaper heeft 81% van de Nederlanders nog een vaste lijn. Best veel, hè? Zeker aangezien dit in 2012 maar 74% was. Het aantal vaste lijnen is dus gestegen. Maar dat is te verklaren: het aantal alles-in-1-pakketten in Nederland is toegenomen. Dit zijn abonnementen met internet, tv en bellen. Hierbij zit vaste telefonie dus standaard in het pakket.
Mobiele telefoon staat niet altijd aan
Waarom kiest een groot deel van de Nederlanders ervoor om de vaste lijn te behouden? Bijna een derde geeft aan nog een vaste aansluiting te hebben omdat deze is inbegrepen in hun alles-in-1-pakket. Andere redenen voor het behouden van de vaste lijn zijn: dat de mobiele telefoon niet altijd aan staat (21%), het vaste telefoonnummer bekend is bij familie en vrienden (19%), de tarieven lager zijn dan bij mobiel bellen (17%), dat men onbeperkt en gratis kan bellen met de vaste lijn (16%), dat vast bellen een hogere kwaliteit heeft (7%) en dat mensen gebonden zijn aan de vaste lijn voor diensten als pintransacties of alarmcentrale (5%).
Gebruik vaste telefoon neemt wel af
Het gebruik van de vaste telefoon is – zoals wij stiekem al hadden verwacht – wél afgenomen. In 2012 gebruikte 5% van de mensen met een vaste lijn de lijn bijna niet of nooit. Vorig jaar was dit maar liefst 12%. En mensen die de huistelefoon nog wél gebruiken, doen dat minder vaak. In 2012 belden deze ‘vastelijnbellers’ gemiddeld 17 keer per maand. In 2015 daalde dit naar 13 keer. Wie gebruikt de huistelefoon het meest? Ouderen (60 tot 80 jaar). Driekwart hiervan gebruikt de vaste lijn nog meerdere keren per week. Opvallend: ook 51% van de tieners gebruikt de vaste telefoon regelmatig. Grote kans dat dit komt doordat ze hiermee kunnen besparen – aangezien ze zeer waarschijnlijk thuis wonen en hun ouders de vaste lijn betalen.
Besparen op je alles-in-1-pakket?
Vergelijk alle providers en check wat voor jou de beste deal is
Een derde kiest voor vaste telefonie
Hoe zit het met de overstappers? Bij Pricewise koos in 2012 nog bijna de helft (45%) voor een contract met vaste telefonie, nu is dit nog maar 29%. Bij 93% hiervan gaat het om een alles-in-1-pakket. Er is qua prijs nauwelijks een verschil tussen een pakket met of zonder vaste telefonie. Bijna ‘gratis’ dus, die vaste lijn. Daarom zullen veel mensen de keuze maken om vaste telefonie er dan toch maar bij te nemen – ook al gebruiken ze dit misschien niet. Daarbij gelden er op alles-in-1-pakketten vaak extra scherpe acties, waardoor deze keuze nog veel voordeliger wordt. Ga alles-in-1-pakketten vergelijken, voor zowel pakketten mét als zónder vaste telefonie.
haar kleinzoon
Mn grootmoeder adviseerde ik haar Iphone te lijmen op de leuning van haar leunstoel. Ze bedankte me voor de tip. ze beschikt nu over een Vaste telefoon,op een vaste comfortabele plek.