“Ik ben er bijna!” is een appje dat we sinds 1 juli 2019 niet meer al fietsend mogen versturen. Je moet nu netjes afstappen of maar even helemaal niks laten weten. Deze regel, ingevoerd door de overheid, is bedoeld om ongelukken te voorkomen. Benieuwd wat dit betekent voor jouw aansprakelijkheid? Wij zochten het uit!
Tommy-Boy
Wat de afschuwelijke gevolgen kunnen zijn van het gebruiken van je smartphone op de fiets, ondervond Michael Kulkens. Hij verloor zijn 13-jarige zoon Tommy-Boy na een aanrijding met een auto. Tommy-Boy keek op het moment van de botsing op zijn telefoon. In zijn Spotifylijst om precies te zijn. Niet veel later overleed hij in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen wil met de invoering van de wet verdere slachtoffers voorkomen. Concrete cijfers over exacte aantallen kunnen niet worden gegeven. In Nederland wordt namelijk niet geregistreerd of afleiding een rol heeft gespeeld bij een ongeluk.
Dit is de voicemail van…
Iedere fietser is zich er inmiddels vast bewust van; sinds 1 juli is het verboden om te bellen (handsfree mag nog wel) en te appen op de fiets. Maar eigenlijk is deze nieuwe wet breder dan dat. De precieze wet houdt namelijk in dat het verboden is om een elektronisch apparaat vast te houden tijdens het besturen van alle soorten voertuigen. Daaronder valt bijvoorbeeld ook een gehandicaptenvoertuig, het rijden op een paard of het besturen van een schip of tram. Deze regel was al van kracht voor gemotoriseerde voertuigen, maar nu dus ook voor alle andere bestuurders.
Vergelijk hier jouw aansprakelijkheidsverzekering!
Bellen = flappen tellen
Wie denkt dat het alleen over het bellen en appen gaat, heeft het mis. Navigeren, van liedje switchen of simpelweg de tijd checken op je telefoon mag ook niet meer. Bestuurders raken hierdoor te veel afgeleid. En als we dan toch dieper op de zaken ingaan… Met elektronische apparaten worden naast mobieltjes onder andere ook tablets, (video)camera’s en mediaspelers bedoeld.
Word je gepakt tijdens het versturen van een appje? Dan krijg je een boete van € 95,-. Dit bedrag is evenhoog als de boete die je moet betalen als je door rood rijdt met je fiets. In vergelijking met appen of bellen in de auto betaal je een stuk minder. De boete voor het gebruik van je mobiele telefoon in de auto is namelijk € 240,-.
Wat doet dit met jouw aansprakelijkheid?
In beginsel zal de schuld na een ongeluk tussen een auto en een zwakke deelnemer, een fietser of een voetganger, altijd (grotendeels) bij de autobestuurder liggen. Zwakke deelnemers worden dankzij de wet namelijk in bescherming genomen. Dus stel dat een automobilist in botsing komt met een fietser, dan ligt de schuld vrijwel altijd bij de autobestuurder. Mocht diezelfde fietser zich schuldig hebben gemaakt aan appen op de fiets, dat vervolgens is vastgelegd met bijvoorbeeld een camera, dan kan de fietser sinds 1 juli tóch aansprakelijk worden gesteld voor de schade.
Veroorzaakt een bellende fietser een ongeluk met een voetganger? Dan kan het slachtoffer de fietser aansprakelijk stellen voor letselschade. In dat geval moet óók bewezen worden dat diegene daadwerkelijk aan het bellen was.
Aansprakelijkheidsverzekering verplicht?
In tegenstelling tot een WA-verzekering (bedoeld voor je auto) is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht. Toch is zo’n aansprakelijkheidsverzekering ontzettend belangrijk om te hebben. Het zal nooit de bedoeling zijn om bij een ander schade aan te richten, maar als het noodlot dan toch toeslaat, kun je maar beter goed verzekerd zijn. Bij Pricewise kun je heel gemakkelijk zo’n verzekering afsluiten. Je vindt hier ook nog eens zeer aantrekkelijke deals. Een echte aanrader!
Laat een reactie achter