“Ik raakte totaal in paniek.” Mijn cliënt Joop vertelt me dat hij afgelopen week enorm veel telefoontjes heeft gepleegd om te kijken of zijn elektroshocktherapie vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Het is bijna niet voor te stellen dat hij drie jaar geleden een goede baan had en midden in het leven stond terwijl hij nu hele dagen thuis zit en moeite heeft om zijn dagen enige zin te geven.
Wel of niet vergoed
Hij vertelt verder: “Ik belde het Zilveren Kruis en het meisje aan de telefoon zei dat het niet vergoed werd. Toen zag ik het even niet meer zitten. Ik vind het al zo’n enorm grote stap en die stap kan ik alleen zetten wanneer het vergoed zou worden”. Mijn cliënt kijkt me met lege ogen aan.
Als eerste de zorgpremies van 2016 ontvangen? Schrijf je in voor de zorgpremie-alert
Handje helpen
Ik kom nu al een jaar bij Joop en ondersteun hem bij zijn administratie. Ook pakken we thuis wat klussen aan. De ene keer maken we een kast schoon, de keer daarop ruimen we de keukenkastjes op en een week later praten we alleen maar. Ook vandaag zullen we niet echt veel aan het werk gaan maar zal ik vooral luisteren.
Laatste strohalm
,,Weet je Nienke. Veel mensen zien zo’n ECT-behandeling als een laatste strohalm. Stel je voor dat dit niet werkt, wat blijft er dan nog voor mij over?”. Joop heeft gelijk. Psychiaters raden deze elektroshockbehandelingen alleen maar aan wanneer er eigenlijk geen ander medicijn meer helpt en wanneer de cliënt zo in de put zit dat het uitzichtloos is.
Bij elektroconvulsietherapie – zoals het officieel heet – wordt bij de patiënt door een stroomstoot door het hoofd een epileptisch insult uitgelokt. Daarmee wordt de ernstige depressie behandeld. Vaak zijn er meerdere behandelingen nodig en dikwijls wordt de cliënt opgenomen, omdat hij of zij onder narcose deze behandeling toegediend krijgt.
Doorzetten
Joop heeft net vorige week te horen gekregen dat zijn psychiater deze behandeling nog wil gaan proberen en dat heeft hem flink aan het wankelen gebracht. Hij belde de zorgverzekeraar maar in eerste instantie werd hem dus gezegd dat de behandeling niet vergoed zou worden. Gelukkig heeft Joop doorgezet en is hij verder op onderzoek gegaan. Uiteindelijk blijkt de dame aan de telefoon haar werk niet goed gedaan te hebben want deze rigoureuze behandeling wordt gewoon vergoed. De eerste stap is gezet. Binnenkort krijgt Joop een intakegesprek. Hopelijk het begin van herstel.
Nienke Gorter is thuisbegeleidster bij een welzijnsorganisatie. Haar cliënten hebben financiële problemen, psychische of lichamelijke klachten of willen hulp bij de opvoeding van hun kinderen.
Laat een reactie achter