Den Haag, 27 juni 2013 – Energieleveranciers moeten duidelijker zijn over energieprijzen. Slechts 13% van de consumenten begrijpt het aanbod van energieleveranciers, energiecontracten en de energierekening goed genoeg om goed geïnformeerde keuzes te maken. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek.
ACM roept de sector op met duidelijke informatie te komen. Al eerder bleek dat onbegrijpelijke prijsinformatie voor veel afhakers zorgt bij het overstappen naar een andere energieleverancier. In de huidige situatie blijft concurrentie en druk op de energieprijzen daardoor onnodig achter.
Op grond van het vandaag gepubliceerde onderzoek komt ACM zelf alvast met een aantal verbetersuggesties. De toezichthouder roept energieleveranciers op:
- eenduidige begrippen te gebruiken en deze duidelijk uit te leggen;
- het aantal prijselementen te verminderen;
- consumenten een aanbod en contract op maat te presenteren;
- aanbiedingen altijd te vermelden inclusief belastingen en btw;
- in alle regio’s op dezelfde tijd te schakelen van hoog naar laag tarief.
ACM heeft met de energieleveranciers afgesproken dat ze begin juli met concrete voorstellen komen om de energieprijzen te verduidelijken. De toezichthouder beoordeelt dan of die voorstellen ertoe zullen leiden dat consumenten een juiste keuze kunnen maken als zij overwegen over te stappen. Zolang dat niet het geval is, blijft toezicht van ACM op de energieprijzen noodzakelijk.