Eind januari stemde de Tweede Kamer in met een wijziging van de Telecommunicatiewet. Deze wetswijziging verandert de regels rondom de inzet van telemarketing. Waarschijnlijk een opluchting voor velen, want wie heeft er nou niet een telemarketeer aan de lijn gehad met een ‘super aantrekkelijk en uniek aanbod speciaal voor jou’? Maar wat houdt deze wetswijziging precies in? En ben je écht af van die belletjes?
Aanleiding van de wetswijziging
Het regende al jaren klachten over telemarketeers bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze partij ziet onder andere toe op de naleving van telemarketeerregels. De meeste consumenten zitten niet te wachten op ongevraagde telefoontjes, dus dat zorgde voor veel frustratie en irritatie. Zeker als mensen ingeschreven stonden in het Bel-me-niet Register en toch gebeld werden onder de noemer ‘je was vroeger klant bij ons’. De consument wist vaak niet hoe zich hiertegen te verzetten, en het bleek voor de ACM lastig te handhaven.
Dit is de oude situatie
Op dit moment mogen bedrijven je ongevraagd telefonisch benaderen. Tenzij je ingeschreven staat in het Bel-me-niet Register of op een andere manier aan het bedrijf hebt laten weten dat je niet benaderd wilt worden. Dit wordt een ‘opt-out-systeem’ genoemd.
Voor het opt-out-systeem geldt één uitzondering. Heeft een bedrijf jouw telefoonnummer gekregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst? Dan mag het bedrijf je bellen over soortgelijke producten of diensten. Zelfs als je ingeschreven staat in het Bel-me-niet Register. Dit noemen ze in de telemarketeerbusiness ook wel ‘warm bellen’.
Wat houdt de wetswijziging in?
Eerder konden telemarketeers je dus rustig bellen om je een nieuw energiecontract, internet- en tv-pakket of krantabonnement aan te bieden. De wetswijziging perkt dit in. Vanaf 1 juli 2021 moet je een bedrijf toestemming geven om je te bellen. Ze noemen dit ook wel toestemming op basis van opt-in.
Bij toestemming geven, moet je je voorstellen dat je een vakje aanvinkt op een website. Vooraf aangekruiste vakjes mogen dus ook niet meer. Je moet echt zelf die handeling uitvoeren.
Dit is de nieuwe situatie
Met de wetswijziging zullen bedrijven zich aan een aantal nieuwe maatregelen moeten houden:
- Ongevraagde telefonische verkoop wordt verboden. Bedrijven mogen je straks alleen nog benaderen als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven.
- Bestaande klanten mogen nog maar binnen een periode van maximaal drie jaar benaderd worden voor telemarketing.
- Het is aan de bedrijven om te bewijzen dat de klant toestemming heeft gegeven voor telefoontjes. Zo wordt de handhaving van de telemarketingregels makkelijker als je over een bedrijf een klacht indient.
- Bedrijven mogen niet meer anoniem bellen voor telemarketing. Het telefoonnummer moet zichtbaar zijn.
Helaas kun je nog steeds gebeld worden
Ondanks de nieuwe maatregelen, zijn er alsnog wat gaatjes in de wet waardoor bedrijven je alsnog telefonisch kunnen benaderen. Zo mogen bedrijven je bellen als je al klant bent. Ook als je geen toestemming hebt gegeven. Daarnaast mogen bedrijven je bellen zonder toestemming als de ‘klantrelatie’ als basis dient voor een gesprek over een vergelijkbaar product of dienst. Bijvoorbeeld als je al klant bent en ze je een nieuw – vergelijkbaar – product willen verkopen.
Gebruik het recht van verzet
Krijg je nog steeds ongewenste telefoontjes? Maak dan gebruik van het zogenaamde ‘recht van verzet’. In dat geval geef je tijdens het telefoongesprek aan dat je gebruikmaakt van dit recht en dat je het bedrijf geen toestemming geeft om je in de toekomst nog te benaderen.
De beller is op dat moment verplicht om je nog tijdens het gesprek van de bellijst te halen en al je gegevens te verwijderen. Ook mag het bedrijf je in de toekomst niet meer benaderen. Je hoeft niet letterlijk te zeggen “Ik maak gebruik van mijn recht van verzet”. “Ik wil dat je me nooit meer belt” of “Ik wil dat je me nu uit het systeem haalt” is bijvoorbeeld al voldoende. Uiteraard moet je dat wel doen bij elk bedrijf dat jou ongewenst belt.
Regel je vaste lasten in alle rust
Als een telemarketeer je belt met een ‘once in a lifetime’-aanbieding, word je gedwongen om direct aan de telefoon een keuze te maken. Zeker als het om je vaste lasten gaat, is dat niet fijn. Je wilt waarschijnlijk rustig je opties overwegen en misschien kijken wat de markt je verder te bieden heeft. Maak daarom gebruik van Pricewise.
Als grootste vergelijker van Nederland bieden we jou allerlei exclusieve deals en unieke aanbiedingen. Onder andere voor internet & tv, energie, autoverzekeringen en woonverzekeringen. Vergelijk, kies en stap direct over. Zo bespaar jij honderden euro’s per jaar. En we beloven dat we je niet bellen met unieke aanbiedingen. Jij houdt de regie in handen.
Alex
Ik blokkeer gewoon het nummer op me telefoon dan stoppen ze vanzelf wel met bellen.
Maar beter is om een goedkoop prepaid kaartje te kopen of te bestellen en dan dat nummer doorgeven dan weet je meteen dat het een callcenter is.
Soms kan je ook hele goedkope telefoons krijgen waar je een prepaid kaartje bij krijgt dan hoef je als dat al kan geen tweede simkaart in je telefoon te doen en de kans hebben dat je dan alsnog “opneemt”.
Ook een gmail email aanmaken tegen spam is een aanrader.