Een groot gedeelte van Nederland is nog nooit overgestapt. Zonde! Veel overstapdrempels blijken onterecht. Wij hebben onze energie-expert Roel gevraagd naar de vijf grootste fabels wat betreft overstappen van energie. Benieuwd welke fabels dit zijn? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
1. Overstappen kost mij veel tijd en moeite
Nee hoor! Wist je dat je bij Pricewise in drie korte stappen een nieuw energiecontract aanvraagt? Het enige wat jij hoeft te doen is de energievergelijker invullen, de energiedeal selecteren die het beste bij jou past en vervolgens je nieuwe contract aanvragen. De overstap wordt voor je geregeld. De nieuwe leverancier zegt je oude contract op en binnen enkele dagen ontvang je de bevestiging van je nieuwe contract. Let op: je nieuwe energieleverancier kan niet zien wanneer jouw huidige contract afloopt dus zal jouw nieuwe contract direct starten. Geef daarom bij de overstap de einddatum van jouw huidige contract op, zo voorkom je een opzegvergoeding.
In 3 korte stappen de deal vinden die bij jou past?
2. Ik krijg een boete als ik een nieuw contract aanvraag terwijl mijn oude contract nog loopt
Dit is vaak niet het geval. Hieronder leggen we je uit wanneer je kunt kunt overstappen zonder een boete te krijgen:
Zit je al jaren bij dezelfde energieleverancier, ben je nog nooit overgestapt en heb je nooit je contract verlengd? Dan stap je zonder problemen over! De nieuwe leverancier zegt je contract op en houdt rekening met de opzegtermijn van je huidige leverancier.
Heb je een contract voor bepaalde tijd? Als je huidige contract binnen 2 maanden afloopt, kun je zonder problemen een nieuw contract afsluiten. De nieuwe energieleverancier houdt hier alleen rekening mee als je bij de overstap de einddatum van je huidige contract hebt opgegeven. Heb je geen einddatum opgegeven? Dan wordt je nieuwe contract direct gestart en riskeer je een opzegboete. Loopt je contract nog langer dan twee maanden? Kijk dan bij ‘Meer informatie’ bij de energieleverancier. Hier vind je per energieleverancier terug hoe lang deze wil wachten met de start van je nieuwe contract.
3. Een contract voor meerdere jaren is het meest voordelig
Ook dit is in de meeste gevallen niet zo. Als je overstapt naar een andere energieleverancier krijg je meestal een welkomstkorting. Stap je elk jaar over, dan kun je elk jaar gebruikmaken van deze korting. Kies je bijvoorbeeld voor een driejarig contract, dan moet je de korting over deze periode verspreiden. De welkomstkorting wordt overigens alleen aangeboden bij vaste contracten. Naast de kortingen van leveranciers, biedt Pricewise exclusieve deals die je nergens anders vindt. Ons advies: een vast tarief voor de duur van één jaar.
Bespaar meteen op jouw energierekening
4. Als ik overstap loop ik het risico dat ik tijdelijk geen stroom en gas meer heb
Ook hier hoef je je geen zorgen over te maken. De overstap is slechts een administratief proces. Er wordt niets veranderd aan je energieaansluitingen. En de nieuwe leverancier zorgt ervoor dat je contract ingaat op de einddatum die jij hebt opgegeven, zolang je de overstap op tijd aanvraagt. De netbeheerder zal je gewoon stroom en/of gas blijven leveren.
5. Overstappen van energieleverancier levert mij geen besparing op
Never change a winning team. In veel gevallen is dit inderdaad het geval. Maar niet als het om je energieleverancier gaat. Als je jaren bij dezelfde leverancier zit, loop je kortingen en exclusieve deals mis. Best zonde, toch?
Jan
Mijn energieleverancier verandert de voorwaarden.
Ik ben net enkele maanden geleden overgestapt naar VandeBron en krijg nu de mededeling dat ik kan kiezen tussen een slimme meter of het stopzetten van 1 van de telwerken.
Ik heb zonnepanelen en wil graag de telwerkmeter behouden.
Kan ik mijn contract boetevrij opzeggen ivm veranderen van de voorwaarden.
Judith Hof
Goedemiddag,
Bedankt voor je vraag, graag reageer ik daar op.
De energieleverancier verandert de voorwaarden niet. De netbeheerder stopt met een bepaalde techniek. De consequentie daarvan is dat er of een slimme meter kan worden aangenomen of dat er door wordt gegaan met de analoge meter, maar dan met enkeltarief. Dit gaat buiten de energieleverancier om. Dit is dan ook geen onderdeel van de voorwaarden van de energieleverancier. Zowel het dubbel- als enkeltarief staat in het contract dat je bent aangegaan, dus je stapt over naar een ander tarief binnen hetzelfde contract. Helaas is dit dus geen reden om boetevrij op te kunnen zeggen.
Mocht je nog vragen hebben, kun je altijd contact met ons opnemen via https://www.pricewise.nl/contact/.
Vriendelijke groet,
Judith
Jory
Wanneer loopt uw contract af bij vatenfall? Als dit toch net te vroeg was om over te stappen, mogen zij max €100 als boete rekenen voor gas & elecktra samen.
Boete tot 1.5 jaar voor contract opzeggen:
€50 gas
€50 elecktra
Vatenfall hanteerd het volgende:
Je wilt opzeggen, Dan kan dat tot uiterlijk 30 dagen voor afloop van het contract.
De genoemde 2 maand is dus niet juist. Zover ik kan vinden.
Maar de genoemde boete is ook niet juist.
Beste contact op te nemen met vatenfall. Om daar telefonisch samen hopelijk uit te komen. Succes!
Mvg
P schiphorst
Ik heb me 20-6 opgegeven om per 1 Augustus over te stappen van Vattenfall naar Oxxio , ik moet nu van Vattenfall 370€ betalen ? Ik had opgezocht dat je dat al 2 mnd van tevoren mocht en kon doen en nu krijg ik deze rekening ? Ik ben er helemaal naar van, dat klopt toch niet?
Merel van Hengstum
Hi P Schiphorst,
Wat een vervelende situatie. Ik zou aanraden om contact op te nemen met onze klantenservice op https://www.pricewise.nl/contact/. Zij kunnen u het beste helpen en meedenken over een oplossing.
Veel succes en een fijne dag gewenst!
Groetjes,
Merel