Koop je een oldtimer (om te restaureren)? Dan zijn er verschillende fases die je door moet lopen en veel punten om rekening mee te houden. Als eerst moet je nadenken over wat voor jou een verstandige keuze is qua oldtimer, om daarna de beste manier te vinden om aan deze auto te komen. Daarnaast is het verstandig om je te verdiepen in het schorsen van het kenteken tijdens de klusperiode - zolang je er nog niet in gaat rijden - en alles wat daar bij komt kijken. Over dat schorsen lees je meer in het hoofdstuk 'Oldtimer schorsen'. In dit hoofdstuk lees je alles over het maken van een keuze voor een oldtimer en hoe je de beste wagen vindt.
Alle hoofdstukken van de Oldtimerguide:
Autoverzekeringen vergelijken
Keuze maken oldtimer
Koop niet zomaar een oldtimer. Verdiep je voordat je dit doet goed in een aantal volgende punten. Kijk eerst naar welke klussen je zelf kunt uitvoeren, maak een kosten- en tijdsindicatie en bepaal, mede aan de hand van voorgaande punten, welke oldtimer bij je past.
1. Denk na over welke klussen je zelf kunt uitvoeren
Ben je een beginner of heb je ervaring met het klussen aan een oldtimer? Het is heel belangrijk om je hier bewust van te zijn voordat je begint. Verdiep je in wat voor taken er bij een oldtimer-restauratie kunnen komen kijken en verkijk je er niet op. Bedenk – en wees daar realistisch over – welke taken je zelf uit kunt voeren, waar je hulp bij nodig hebt en welke taken je moet uitbesteden aan een garage. Kortom: welke uitdaging kun jij aan? Veel mensen onderschatten het klussen aan een oldtimer. Dat hoeft niet per se negatief te zijn, want anders begin je minder snel aan zo’n grote klus. Maar als je niet minimaal een beetje realistisch bent over de oldtimer-restauratie, loop je de kans dat de oldtimer nooit afkomt. Door tegenslagen kan de motivatie op een gegeven moment ver te zoeken zijn.
Wil je heel graag een oldtimer opknappen, maar weet je dat je (nog) niet heel behendig bent? Kijk dan of er iemand in je vriendenkring is die je hiermee zou kunnen helpen, zo kun je van alles leren over het opknappen. Bij een (eventueel) volgende restauratie kun je het dan misschien zelf. Geen handige en/of ervaren vrienden? Dan kun je ook een cursus of een workshop gaan volgen, advies vragen bij een garage of naar informatiebijeenkomsten over oldtimers gaan. In de oldtimerwereld zijn er mensen die je graag helpen en technisch advies geven.
2. Maak een kosteninventarisatie
Naast het verdiepen in wat je wel en niet kunt, is het heel belangrijk om te bepalen wat je kunt, wilt en ongeveer moet gaan uitgeven aan de oldtimer en de restauratie ervan. Hoeveel het restaureren van de oldtimer je gaat kosten, hangt af van jouw expertise en welke taken je moet uitbesteden. Ook hangen de kosten af van de staat waarin de oldtimer verkeert en het soort wagen dat je kiest. Vaak is het financieel verstandig om iets meer uit te geven aan een auto in een wat betere staat, omdat je deze kosten ‘terugverdient’ tijdens de restauratie. Goedkoop kan dus duurkoop zijn. Belangrijk is ook dat je werkt vanuit passie, en niet om geld te besparen of te verdienen. Vaak kost een oldtimer je vooral geld in plaats van dat deze je veel oplevert.
3. Maak een tijdsindicatie
Bedenk hoe lang je bezig wilt zijn met het opknappen van de oldtimer. Wanneer wil je ongeveer de weg op kunnen? Hoe lang je over een restauratie doet, is natuurlijk heel erg afhankelijk van de staat van de auto en de hoeveelheid tijd die je hebt om er wekelijks aan te klussen. Zo kan het een aantal maanden duren, maar ook een jarenplan worden. Wat belangrijk is, is dat je voorbereid bent op tegenslagen. Het klussen gaat vaak niet zonder bloed, zweet en tranen. Zorg er daarom ook voor dat je niet in de problemen komt als het klussen wat langer duurt – bijvoorbeeld omdat je naar een evenement gaat met de auto of omdat je de auto voor iemand restaureert. Je kunt ervoor kiezen om deadlines te stellen, maar zorg er wel voor dat het klussen leuk blijft. Het moet geen last worden.
4. Bepaal welke oldtimer bij je past
Expertise, financiën en tijd zijn belangrijke richtlijnen voor de keuze van een oldtimer. Kies een oldtimer die past bij jouw kennis en kunnen, het kostenplaatje dat je in je hoofd hebt en het moment waarop je graag zou willen gaan rijden. Heb je wat minder kennis (en/of tijd), kies dan een auto die qua techniek niet zo ingewikkeld is. Wil je een uitdaging aangaan en weet je al veel van het reilen en zeilen van klustaken? Dan kan het juist leuk, interessant en leerzaam zijn om een ingewikkeld model te kiezen. Heb je niet heel veel geld om te klussen, kies dan een wagen waaraan je niet heel veel uit hoeft te geven. Dat kan door een minder zeldzaam model te kiezen, maar ook door een auto te kiezen waaraan minder gedaan hoeft te worden. Zeldzame oldtimers zijn vaak duurder, en onderdelen vinden voor zo’n weinig voorkomende wagen is ook lastiger. Ook zijn er minder metgezellen waarmee je ervaringen kunt uitwisselen en kennis kunt delen.
Wees je ervan bewust dat elk type auto z’n zwakheden heeft. Heb je een aantal oldtimers op het oog, zoek dan uit wat de voor- en nadelen van de verschillende oldtimers zijn. Sommige wagens hebben sneller last van roest op specifieke plekken, terwijl andere bolides bijvoorbeeld vooral een kwetsbare motor hebben. Dit soort informatie kun je vaak vinden bij de clubs voor en fora over de automerken. Aan de hand van informatie over de oldtimers kun je een bewustere keuze maken. Maak een checklist met waar jouw oldtimer aan moet voldoen en kijk welke auto’s aan deze eisen voldoen.
Samengevat:
- Bepaal expertise, financiën en tijd en kies een oldtimer die hierbij past.
- Expertise: kijk naar zwakheden van een oldtimer en naar je eigen kunnen.
- Kosten (en expertise): let op de staat van de oldtimer bij aanschaf; goedkoop kan duurkoop zijn door hogere kosten voor restauratie. Helemaal als je taken moet uitbesteden aan de garage.
- Tijd: bedenk hoe lang je over de restauratie wilt doen en wees realistisch over hoe lang je over taken zult gaan doen (al kun je vooraf nooit weten of je tegenslagen zult hebben).
Oldtimer zoeken
Weet je wat voor soort oldtimer je wilt kopen? Dan kun je het veld in en op zoek gaan die droomauto. Dat kun je online doen, maar ook in garages of particulier via-via. Plekken om oldtimers online te vinden zijn eBay, Autoscout24, Marktplaats, Speurders en lokale verkoopsites. Op een oldtimerveiling kun je ook goede exemplaren vinden. En je hoeft het niet alleen in Nederland te zoeken, je kunt ook uitwijken naar het buitenland. Het kan zomaar zo zijn dat je jouw droomauto beter in een ander land kunt aanschaffen. Denk aan de Alfa Romeo, waarvan je misschien sneller een betere variant vindt in Italië.
Wil je informatie over waar je jouw favoriete oldtimer het best kunt aanschaffen? Informeer dan bij de oldtimerclub van het betreffende model. Grote kans dat ze je daar kunnen helpen, en dat nog graag doen ook. Ontdek je gaandeweg dat de oldtimer die jij wilt misschien toch niet bij je past? Dan kun je je plan altijd bijstellen. Je weet hoeveel je uit kunt geven en wat jij zelf zou kunnen uitvoeren aan klussen.
Waar kun je op letten voor de aanschaf van een oldtimer?
Let bij het zoeken naar een oldtimer ook op de volgende punten:
- Controleer of je in een milieuzone woont. Is dit het geval, dan kun je geen diesel- of lpg aanschaffen, tenzij je deze buiten de zone ander stalt. Wil je recht hebben op de vrijstelling van wegenbelasting, dan moet je in de meeste gevallen sowieso kiezen voor een benzineauto.
- Controleer wat de prijs van een opgeknapte en oude variant van de oldtimer is die je wilt gaan aanschaffen. Handig om te weten wat een redelijke prijs is om te betalen – en voor hoeveel je de oldtimer eventueel kunt verkopen na het restaureren. Vraag de eigenaar eventueel om een taxatierapport.
- Inventariseer wat je moet opknappen: wat moet er gebeuren aan het plaatwerk, moet je lassen, spuiten, uitdeuken, lakken, wat moet er vervangen worden en zijn er taken die je niet zelf uit zou kunnen voeren? Laat de motor ook draaien (indien mogelijk) en luister naar de motor. Kijk ook naar de kleur van het uitlaatgas, dan weet je meteen iets meer van de staat onder de motorkap. Blauwe, zwarte of continu witte/grijze rook is een slecht teken.
- Kijk hoe het zit met de apk-keuring van de oldtimer; mag de auto nog de weg op, of is het kenteken geschorst en moet er van alles aan de wagen gebeuren voordat deze goedgekeurd zal worden.
- Check of je een oldtimerverzekering voor de oldtimer kunt afsluiten of dat je zult moeten uitwijken naar een gewone autoverzekering. Controleer hoeveel premie je in beide gevallen zou moeten betalen.
Andere hoofdstukken Oldtimerguide
We hebben een pdf-variant van de Oldtimerguide. Daar mag je ook naar verwijzen.
Autoverzekeringen vergelijken